Tuesday 12 June 2012

BULAN RAMADHAN ADALAH BULAN RAHMAH



Ramadhan adalah bulan pengampunan dan Allah S.W.T sangat suka mengampunkan dosa hamba-hamba-Nya di bulan Ramadan. Maka rebutlah peluang keEMASAN yang Allah S.W.T. tawarkan seiring dengan kedatangan bulan ramadan untuk mendekatkan diri kepadaNya dan mendapatkan keampunan daripadaNya.

AMBIL PELUANG MEMPERBANYAKKAN IBADAT DALAM BULAN RAMADHAN an



Sesiapa sahaja yang mengambil peluang di bulan ramadan dengan syarat dia beriman dan patuh kepada perintah Allah S.W.T serta mengharapkan ganjaran pahala dan keredhoan Allah S.W.T insya Allah dosa-dosanya yang terdahulu akan diampunkan sebagaimana sabda rasulullah S.A.W mafhumnya Dari Abu Hurairah radiallahu anhu Bahawa Rasulullah Sallahlahualayhi wasallam bersabda: 

" Barangsiapa melakukan ibadah ramadan kerana iman dan mengharapkan redho-Nya, maka diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu".

Perbanyakkanlah beribadat di bulan ramadan ini dengan bersedekah kepada fakir miskin, menunaikan zakat, menjamu orang untuk berbuka puasa dan kalau mampu mengerjakan umrah. Menjamu orang berbuka puasa dan mengerjakan umrah di bulan ramadan sangat besar pahalanya sebagaimana sabda rasulullah S.A.W mafhumnya :

"Apabila tiba bulan ramadan maka berumrahlah kamu, sesungguhnya umrah pada bulan tersebut (pahalanya) setanding dengan (pahala) haji". (hadis riwayat Muslim)

"Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperolehi pahala orang yang berbuka itu dan pahala bagi yang (menerima makanan) berpuasa tidak dikurangi sedikitpun". (Hadis riwayat Tirmidzi)


Peluang untuk mendapat ganjaran pahala dan mendapat keampunan Allah S.W.T dibulan ramadan sangat jelas. Alangkah ruginya jika kita mengabaikan peluang tersebut.

Lakukan Ibadah Semata-mata Kerana Allah

Bulan Ramadan adalah bulan rahmah, sudahkah perasaan kita, hati sanubari kita sampai kepada menikmati Rahmah Allah itu? Jika amal ibadat yang kita lakukan di bulan Ramadan ini masih terasa tertekan, maka Rahmah Allah masih tidak sampai lagi kepada kita. Beribadatlah semata-mata mencari keredhoan Allah, janganlah melakukan ibadat untuk mendapatkan kepujian manusia kerana jika ini ada dalam hati kita maka akan termasuklah kita dalam golongan munafiqun. Orang-orang munafiq zahirnya sahaja Islam tetapi hatinya tidak sedikitpun beriman kepada Allah S.W.T. Sebagaimana Allah S.W.T menjelaskan perbuatan mereka, mafhumnya firman Allah dalam surah an nisa' ayat 142:-

"Sesungguhnya orang-orang munafiq itu menjalankan tipu-daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan berpura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafiq) Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas, mereka (hanya bertujuan) riyak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang beriman), dan mereka pula tidak mengigati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)" (an-Nisa' :142)

Dua Kebimbangan

Mukmin yang sebenar pasti akan melalui dua kebimbangan. Kebimbangan yang pertama ialah bimbang umur yang telah lalu dan yang kedua ialah bimbang umur yang sekarang hingga akan datang.

a) Adakah kita berasa bimbang dengan amalan-amalan kita yang lepas tidak diterima oleh Allah ? Jika ada perasaan begini, ada baiknya supaya kita agar selalu berdoa dan beristighfar kepada Allah S.W.T

b) Adakah kita pernah diuji dengan ujian yang berat dimasa lampau oleh Allah S.W.T ? Adakah kita merasa bimbang jika diuji oleh Allah pada masa sekarang dan akan datang ? Kebimbangan begini ada baiknya supaya kita sentiasa menjadi orang yang sabar menerima bala dan bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada kita.

Jangan gembira dan ketawa melihat orang yang jatuh sepatutnya kita bersyukur kerana kita tidak jatuh. Ujian daripada Allah S.W.T bukan kesusahan sahaja kadangkala kita diuji dengan kesenangan. Ramai yang kadangkala kecundang dengan ujian kesenangan ini. Allah tidak mensyariatkan sesuatu syariat itu tanpa ada kebaikannya.

No comments:

Post a Comment